Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia po niedawno podpisanej umowie z Solarisem na 31 elektryków, kilka dni temu zawarła również kontrakt z hiszpańską firmą Irizar e-mobility S.A. na dostawę 31 elektrycznych autobusów wraz z infrastrukturą ładowania. Kontrakt realizowany jest w ramach projektu „Zielony Transport GZM”, współfinansowanego ze środków KPO.
Najnowsze zamówienie opiewa na 31 elektryków, z których korzystać będą cztery spółki w czterech miastach Metropolii. Na ich zakup planowano przeznaczyć 138,68 mln zł, a przetarg obejmuje również kompletne wdrożenie zeroemisyjnego taboru: autobusy, ładowarki oraz zaprojektowanie i budowę części infrastruktury. W terminie składania ofert wpłynęły dwie propozycje: Solaris Bus & Coach z ceną ~120,92 mln zł netto (138,99 mln zł brutto) oraz Irizar e-mobility z ceną 108,69 mln zł netto. Wybrana została oferta Irizara jako bardziej opłacalna.
Warto przypomnieć, że niedawno GZM podpisał także
umowę z Solarisem na dostarczenie 42 autobusów elektrycznych i wówczas również konkurowały ze sobą firmy Solaris oraz Irizar.
Specyfikacja zamówieniaZamówienie GZM obejmuje dostawę trzydziestu jeden elektrycznych autobusów: 15 dwunastometrowych oraz 16 osiemnastometrowych przegubowców, a także całego zaplecza ładowania niezbędnego do ich obsługi. W ramach kontraktu do Metropolii trafi dziewiętnaście urządzeń ładowania – w tym osiemnaście mobilnych, dwustanowiskowych ładowarek o mocy 80 kW oraz jedna trzystanowiskowa o mocy 120 kW – a wykonawca odpowie również za zaprojektowanie, budowę i dostarczenie infrastruktury dla ładowarki o mocy 180 kW. Całość uzupełnia szeroki pakiet gwarancyjny i pogwarancyjny, obejmujący zarówno tabor, jak i urządzenia, wraz z pełnym wsparciem technicznym, dokumentacją oraz szkoleniami.
Nowe autobusy zostaną skierowane do eksploatacji w czterech spółkach obsługujących linie ZTM: PKM Gliwice, PKM Katowice, PKM Sosnowiec oraz PKM Świerklaniec. Ładowarki trafią do zajezdni operatorów w układzie odpowiadającym strukturze zamówienia, tak aby umożliwić sprawne ładowanie i obsługę wszystkich pojazdów.
Zgodnie z informacją GZM dostawy taboru i infrastruktury planowane są na pierwszą połowę 2026 r., natomiast sama dokumentacja przetargowa zakłada, że całość przedsięwzięcia powinna zostać sfinalizowana najpóźniej do 30 kwietnia 2026 r.